Diver Festival 2019: Contemporary Dance in Tel Aviv - Jaffa

© All rights reserved

  • mail
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
11.9.19
20:00
רביעי Wednesday

!Premiere

בכורה!

וינסנט ריבייק (הולנד)
Vincent Riebeek (NL)
The Desire to Create Something that Already Exists
9.9.19
21:30
שני Monday
 מובי: מוזיאוני בת ים, סטרומה 6, בת ים | כ-60 דק׳ | 110 ₪
MoBY: Museums of Bat Yam, 6 Struma St., Bat Yam | 60 min | 110 ils

Vincent Riebeek is known to take elements from popular culture and place them directly into his work. He describes himself as an observer of this creations as much as his audiences is. The work will deal with intuition, form and the ability to be transgressive without putting anyone in real danger.

I have a fascination for the position of the beginner as a master that has the ability to meet a subject with a naivety that is unattainable for those who have had years of experience. Both student and teacher ideally teach each other in the process of practicing. Interested in the fact that the body can contain multiple identities, I want to embrace the duality of the role of teacher as a student and vice versa. Following the line in my work to put myself in the position of master and novice, I will incorporate this as an element  in the preparation of my new work while leading a workshop. 

 

Living in times where we have doubts about our ability to agree in situations where power relations are not the same, I am interested in submitting to the classical roles that are assumed in the transfer of knowledge and further investigating these power relations in the role play. This performance is centred around the broader theme of the 'time’s-up' movement, where the conversation is primarily about the possibility of autonomous consent when there is a difference in power relations. It is an important conversation to have for those whose work with their bodies, especially in a very hierarchical situation like dancers do within the theater.

 

I want to present my new work as a series of re-enactments from my career and that of my 'students'. I grant ourselves the freedom to party fictionalise artistic biographies and in this way to be able to further open the timeline of the reenactments, to not only what we have lived but also what has happened before that has had great influence on us. The performance would examine 'the many things that we are at the same time', both student and teacher, Guru and charlatan.   

וינסנט ריבייק מעיד על עצמו, שהוא אוהב לשתול בעבודותיו אלמנטים מתרבות פופולרית עכשווית ושהוא מתבונן ביצירותיו לא פחות מקהל הצופים. יצירה זו תעסוק באינטואיציה, בצורה וביכולת להיות טרנסגרסיבי בעת ההופעה והצפייה בה, וזאת מבלי לחשוף אף אחד לסכנה ממשית.

ריבייק מרותק מעמדת ״המתחיל״, שבעיניו הוא למעשה מעין רב-אמן. זאת מכיוון שהוא מסוגל לגשת לכל נושא בתמימות אשר כבר איננה נגישה למי שצברו שנים של ניסיון. במצב אידיאלי, התלמיד והמורה מלמדים איש את רעהו בתהליך האימון. משום העניין ביכולתו של הגוף לשאת בתוכו זהויות מרובות, העבודה הזו מאמצת את כפילות התפקיד: מורה כתלמיד ותלמיד כמורה. וכך, היא מתפקדת כיצירה חדשה, שמתקיימת בעת הנחיית סדנא לתלמידים.

 

כל זאת בצל העידן הנוכחי שבו אנו מפקפקים ביכולתנו להגיע להסכמה במצבים שבהם יחסי הכוחות אינם מאוזנים. לכן, עבודה זו עוסקת באפשרות שנקבל על עצמנו את התפקידים הקלאסיים שתהליך הקניית הידע מניח, ולכן במסגרתה ייחקרו יחסי הכוח הללו באמצעות משחק תפקידים. המופע מתמקם לאור התימה הרחבה יותר שעולה מתוך התנועה הפופולרית 'Time's up', כאשר בה הדיון נסוב בעיקר סביב האפשרות להגיע ל׳הסכמה אוטונומית׳ במצב של חוסר איזון ביחסי הכוחות. זהו דיון חשוב מאד עבור אלה שעובדים באמצעות גופם, במיוחד במצבים הירארכיים מאוד, כמו אלה שחווים הרקדנים בעולם התיאטרון. 

 

עבודה זו תוצג כסדרה של שחזורים (re-enactments) של עבודות ורגעים מהקריירה של ריבייק, ומאלו של ה"תלמידים" בסדנא. בו בזמן, מותר לו ולמשתתפים בה לבדות באופן חלקי קטעים בביוגרפיות האמנותיות שלהם, ובאופן זה העבודה מאפשרת לפתוח עוד יותר את טווח הזמן ב"שחזורים" הללו. כך שלא רק מה שהם חוו בגופם יוצג, אלא, גם דברים שקרו בעבר והשפיעו עליהם רבות. אם כן, המופע יבחן את "הדברים הרבים שאנחנו בעת ובעונה אחת" — מורה ותלמיד, גורו ונוכל.
 

עבודותיו של ריבייק זוכות לשבחי הביקורת הוצגו ברחבי אירופה, בין היתר ב-Berliner Festspiele, Impulstanz ועוד.

After the show on 11.9.19: Ido Feder talking to Vincent Riebeek about Performing Brands, Totality and Consent following his research about the masters: Meg Stuart, Jan Fabre and Morten Spanberg

Performers: Vincent Riebeek and the students of La Collectiz School #2

Light design: Yoav Schutzer
 

Supported by Performing Arts Fund NL and in collaboration with La Collectiz!

* The show includes nudity

לאחר המופע ברביעי ה-11.9.19: עדו פדר משוחח עם וינסנט ריבייק על מותגי פרפורמנס, טוטאליות והסכמה בעקבות מחקר שעשה על המאסטרים של העת הזו: מג סטוארט, יאן פאבר ומרטן שפנברג

מופיעים: וינסנט ריבייק ותלמידי La Collectiz School #2

עיצוב תאורה: יואב שיצר

בתמיכת Performing Arts Fund NL ובשיתוף !La Collectiz

* המופע כולל עירום